Miten sinä käytät sosiaalista mediaa arjessa ja työnhaussa?

Olemme aikaisemmin käsitelleet aihetta ajankäyttö ja sen tuomat haasteet. Yksi tämän päivän ajankäytön haasteista on sosiaalinen media ja se on todellinen taitolaji, mitä ajankäyttöön tulee.
Minulle sosiaalinen media on tärkeä väline yhteydenpitoon perheen ja ystävien kanssa, mutta en halua sen vievän kaikkea aikaani.

Niinpä aloin tarkkailemaan omaa ajankäyttöäni somessa.
Facebook, Instagram, blogit, uutiset.. lista on loputon. Miten voisin olla somessa tuntematta siitä syyllisyyttä? Niinpä sain idean, että voisin hyödyntää somea arjessani ja tavoitteissani.

Markkinoinnin opiskelijana ja tulevana alan työnhakijana minulle on tärkeää näkyä somessa osoittaakseni sen, että hallitsen kanavien käytön.
Mietin tätä jo hakiessani työharjoittelupaikkaa ja panostin some-kanaviini aiempaa enemmän.
Koska luomme oman brändimme some-näkyvyydellä, haluan antaa itsestäni hyvän kuvan.
Olen myös luonnollisesti kiinnostunut markkinoinnin ajankohtaisista uutisista ja haluan luoda keskustelua asioista.

Twitter on tästä hyvä esimerkki

Saatuani profiilini kuntoon etsin oman alan kiinnostavia ihmisiä ja keskusteluja.
Sain ahaa-elämyksiä lukiessani artikkeleita uusista näkökulmista. Seurasin ajankohtaisia keskusteluja ja sain uusia kontakteja. Tein Twitteristä maltillisen kanavan, jossa haluan kuitenkin tuoda persoonaani esiin. Omia juttuja pitää toki olla, mutta koska edustan työpaikkaa, suodatan sisällön tarkasti. Ikinä ei voi tietää kuka twiittejäni lukee ja siitä johtuen huomasin, kuinka Twitterissä pyydetään vinkkaamaan hyviä tyyppejä töihin ja kommenttiboksit ovat täynnä potentiaalisia työntekijöitä.

Linkedin – ei pelkästään julkinen cv

Olen kuullut, että jotkut yritykset eivät laita työpaikkailmoituksiaan työttömille tarkoitettuihin palveluihin, koska he haluavat ne jo töissä olevat ’’tekijät’’.
Linkedinissä lähestyn samasta alasta kiinnostuneita ihmisiä ja potentiaalisia työnantajia vain napin painalluksella. Voin liittyä alani ryhmiin, joissa keskustellaan alasta ja tiedotetaan työpaikoista.
Se on loistava kanava työnhakijalle, joka haluaa näyttää oman persoonansa osaamisensa lisäksi, tai työnantajalle, joka etsii seuraavaa osaajaa tiimiinsä.
Huolimatta LinkedInin juuri uusituista muutoksista, kuten algoritmista ja ulkoasusta – jatkaa se tasaisesti kasvuaan ja suomalaisista 22 %  on linkedinissä. (lähde: dna barometri)

Instagram täyttyy arkisista hetkistäni

Haluan olla Instagramissa lähestyttävä ja tuoda esille pintaraapaisuna omaa elämääni.
Se on myös loistava alusta kauniille ja visuaalisille kuville, joissa pääsee näyttämään omia valokuvaustaitojaan ja visuaalista silmää.

Minulle optimaalisinta olisi jos sosiaalisen median käyttö kuuluisi työtehtäviini. Samalla yritys saisi näkyvyyttä netissä, ja minä voisin kehittää itseäni median tuottajana.
Näin luomme niin yritykselle näkyvyyttä, että itsellemme uskottavuutta alamme asiantuntijana.

Kun työ ulottuu vapaa-ajalle

Yritysten sisäinen viestintä on parantunut somen ansiosta, mutta kuulen monen valittavan siitä kuinka tärkeät työviestit hukkuvat turhien sekaan. Keskusteluja on monia, ja niissä puhutaan ihan tavallisista asioista – työasioiden lisäksi. Jos ei ota ilmoituksia asetuksista pois, ulottuu työaika vapaa-ajallekin. Voidaanko työntekijää vaatimaan olemaan tavoitettavissa 24/7?
Päätän mykistää työkeskustelut viikonlopun ajaksi ja ajattelen, että jos asia on kiireellinen minut toki tavoittaa soittamalla.

Viikonloput pyhitetään rentoutumiselle

Kotona kannattaa puhelin laittaa syrjään ja keskittyä rentoutumiseen ja mukavaan tekemiseen.
Viikonloppuna haluan keskittyä yhdessäoloon, lukemiseen ja liikuntaan, niin että jaksan taas arkena.

Jos sinullakin on työnteossa asenne, että työt tehdään kunnolla ja valmiiksi, niin kotona ei enää tarvitse ajatella työasioita – eikä olla tavoitettavissa. Näin pyhität viikonloppusi täysin rentoutumiselle ja mukavalle tekemiselle, aidolle läsnäololle, jossa some ei ole läsnä.

Päivän päätyttyä saatan sallia itselleni pienen some-hetken lukiessani muutaman blogitekstin,  mutta valitsen pian kuitenkin hyvän kirjan kännykän tilalle eikä sitä oloa voita yksikään some-kanava 🙂

Kirjoittaja: Melisa, Articon markkinointiharjoittelija